محل تبلیغات شما
بيدارى شب بدون احتياج به خواندن دعا و آيات!
اين مطلب به يقين ثابت است و خيلىها نيز نقل كردهاند كه اگر از حال انسان معلوم شود كه مىخواهد نماز شب بخواند، بيدارش مىكنند، بدون احتياج به دعاها و آيات مَعهوده ـ مثل آیه آخر سوره کهف ـ و اين بيدار كردن به طُرق مختلف است، يا در مىزنند، يا صدايى مىآيد و يا او را به نام صدا مىزنند و
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و ششصد و نهم

علم تعبير خواب من، از آن شب شروع شد!
از مرحوم شيخ عبدالنّبى اراكى 1نقل شده كه در اراك، شبى در مدرسه بوديم، زنى پشت در آمد و اظهار داشت بى پناهم و جايى ندارم و نمىتوانم در اين وقت شب به جايى بروم، هوا هم سرد بود، لذا به ناچار گفتم: بياييد داخل. پس از ورود، گفتم: سفرهام آن جاست باز كنيد و نان بخوريد و در داخل حُجره، آن طرف كُرسى هم بخوابيد و من مطالعه دارم. رفت، خورد و خوابيد. من هم مطالعه كردم، نان خوردم و در طرف ديگر كرسى خوابيدم. يك يا دو بار با فاصله، پاى آن زن با پاى من برخورد كرد، ديدم صلاح نيست زير كُرسى باشم، از جا برخاستم و بيرون حُجره رفتم و تا صبح در هواى سرد در حياط مدرسه ماندم و دور حياط قدم زدم. هوا كه روشن شد، زن از اطاق بيرون آمد و رفت. علم تعبير خواب من از ماجراى آن شب شروع شد.
براى ابن سيرين نيز چنين جريانى اتّفاق افتاد و زنى از او مطالبهى فحشا نمود و وى به ظاهر قبول نمود و براى تطهير به دستشويى رفت و صورت ظاهر خود را با نجاست آلوده كرد و به اين وسيله از آن مَهلكه نجات پيدا كرده و خداوند علم تعبير خواب را به وى عطا فرمود.
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و ششصد و شانزدهم

بگو نماز اوّل وقت بخوانند
از آقا سيّد عبدُ الهادى شيرازی * كه واقعاً عالمِ حسابى بود، نقل كردهاند كه در كوچكى بعد از فوت پدرم ـ ميرزاى شیرازی بزرگ ـ تكفّل خانواده به عهدهى من بود. مىگويد: ايشان را در خواب ديدم. از من پرسيدند: آقا سيّد عبد الهادى، حال شما چه طور است؟ مىگويد در جواب گفتم: خوب نيست. فرمود: به بچّهها و اهل خانه سفارش كنيد كه نماز اوّل وقت بخوانند، تنگدستى شما رفع مىشود.
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و ششصد و هشتم
* از مراجع تقليد زمان آيت اللّه العظمى حكيم كه واقعاً عالمِ حسابى بود

با آن حال قمه مى ‏زدند!
مرحوم آقا سيّد ابوالحسن اصفهانى عزادارى‏ هايى را كه در نجف مرسوم بود تا چه برسد به سينه زدن و يا قمه زدن را تجويز نمى‏كرد. وقتى ایشان عزادارى‏دها را منع كرد، خدا مى‏داند چه بلاها به سرش آوردند. با اين كه مرجعيّتش منحصر به فرد بود با اين حال در زمان ايشان حسابى قمه مى‏زدند!
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و ششصد و دوم

پدر بنىصدر
سؤال: آيا پدر ابوالحسن بنىصدر ـ رييس جمهور فرارى ايران ـ بود؟
جواب: بله، خيلى مرد جليل و شريف و مرجع اوّل همدان و از شاگردان مرحوم آقا ضياء عراقى بود. شنيديم كه بعد از فوت، جنازهاش را به نجف بردند و در مقبرهى استادش دفن كردند. بنده هم در نجف و هم در قم با ايشان ملاقات كردهام. سوابقى در خدمات داشت. وقتى مرحوم آقا سيّد ابوالحسن اصفهانى و ديگر علماى تبعيدى نجف به ايران آمدند، بر ايشان وارد شدند.
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و پانصد و نود و نهم

دواى درد چشم
شخصى از درد چشم به رسول خدا شكايت نمودم، ايشان فرمودند: » أدِمِ النَّظَرَ إِلَى الْمُصْحَفِ مُدام به قرآن نگاه كن. زيرا كه چشم من درد مىكرد به جبرييل شكايت نمودم، او گفت: » أدِمِ النَّظَرَ إِلَى الْمُصْحَفِ *
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و پانصد و هفتاد و سوم
* مستدرك الوسائل، ج 4، ص 264

خرما، علاج سرطان
تعجب است كه با اين همه پيشرفتهاى علمى و طبى هنوز نتوانستهاند سرطان را علاج و يا از آن جلوگيرى كنند و يا اين كه بفهمند از چه حاصل مىشود. مىگويند در عراق و مناطقى كه نخلستان دارد، مبتلايان به سرطان خيلى كم هستند. يكى از اطبّا مدعى بود كه دارويى كشف كرده است كه مىتواند سرطان را درمان كند كه عمدهى اجزاى آن شيرهى خرما است.
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و پانصد و پنجاه و ششم

قرآن، دعا و ذكر فضايل اهل بيت دافع و رافع بلاها
چنان كه قرآن دافع و رافع بلا و غم است، ذكر فضايل اهل بيت نيز چنين است. چنان كه دعا، هم دافعِ بلا است و هم رافع. * بنابراين، ما بايد پيش از آمدن بلا بر سر مؤمنين و نيز براى رفع بلا بعد از آمدن آن، دعا كنيم.
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و پانصد و چهل و هفتم
* دافع بلا یعنی جلوی نزول بلا را می گیرد و رافع بلا یعنی بلای نازل شده را برطرف می کند.

جنّيان يا كافرند و يا شيعه!
مشايخ ما نقل مىكردند كه طايفهى جنّ يا كافر هستند يا شيعه، و سنّى ندارند. گفته شده براى چه؟!
در جواب گفتهاند: پيرمردها و سال خوردگانى در ميان ما هستند كه در روز غدير بودهاند و بر جانشینی حضرت على شهادت مىدهند! زعفر جنّی كه در كربلا براى نصرت حضرت سيّدالشهدا آمده بود، صد سال نيست كه وفات كرده است.
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و پانصد و چهل و چهارم

عدم وم ارتباط با اجنّه
خيلى ومى ندارد كه كسى با جنّ ارتباط پيدا كند، زيرا اگر براى تعليم آنها باشد، كتابهاى دينى هست و آنها مىتوانند استفاده كنند. علماى طايفهى جنّ با بعضى از بزرگان ما ارتباط دارند. اهل علمى بود در قم كه يك جنّى نزد او درس مىخوانده است، به حدّى كه هر دو به درس آیت الله بروجردى مىآمدند.
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و پانصد و چهل و سوم

توطئه‏ ى انگليس در ايجاد اختلاف در هندوستان
دولت انگليس هر وقت مى‏ خواست در هندوستان ميان مسلمانان و هندوها اختلاف و درگيرى ايجاد كند، كافى بود گاوى را مخفيانه در محله ‏ى هندوها سر ببرد. هندوها مى‏گفتند: حتماً مسلمان‏ها كرده‏اند و به جان هم مى ‏افتادند. بعد هم خودش مى‏آمد و ميان آن‏ها صلح مى‏ كرد و از آن‏ها مال المصالحه مى‏ گرفت. يك پوست گردو به اين طرف مى‏داد و پوست ديگر را به طرف ديگر و مغز را براى خودش برمى داشت. مصالحه و تقسيم عادلانه!
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و پانصد و سی و نهم

دلايل قابل استناد براى حقّانيت مذهب
رواياتى كه دربارهى مدح شيخين در جوامع روايى اهل سنّت نقل شده است، در زمان خلافت آنها، به نفع آن دو جعل شده است و قابل استناد براى ردّ شيعه نيست، چنانكه رواياتى كه در جوامع روايى شيعه كه به نفع شيعه است، قابل استناد براى ردّ عامّه نيست و نباید ما براى حقّانيّت مذهب به آنها استدلال كنيم، بلكه با كتابهاى خود عامّه و جوابهايى كه بر عدم خلافت حضرت امير نوشتهاند، مىتوان حقّانيّت شيعه را اثبات نمود.
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و پانصد و سی و یکم

اعتقاد عامّه به عدالت تمام صحابه
معاويه هجده ماه با على در جنگ صفين جنگيد و در اين مدّت معاويه، على را و على، معاويه را در نماز لعن مىكردند، با اين وجود آيا امكان دارد كه هر دو بر حقّ باشند چون هر دو صحابى رسول اللّهاند!
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و پانصد و بیست و سوم

در مجالس عيد اهراء
اين كار درست نيست كه در اين ايّام بنشينيم و مجسّمه درست كنيم و بزنيم و بخنديم، زیرا ديده شده كه عامّه متقابلاً بعضى از شيعيان را گرفته و شكنجه داده يا كشتهاند و از اين كار لذت بردهاند و چه بسا در اثر اين گونه مجالس باشد و ما در ريختن خون آنان شريك باشيم. آنها براى ما جاى خنده نگذاشتهاند، كارهايى كردهاند كه بايد براى آن گريه كرد. ما بايد در اين روزها مجلس برپا كنيم و در آن فضايل اهل بيت :و اوصاف و مطاعن دشمنان را بدون سبّ و شتم و لعن بيان كنيم. در ميان مطاعن آنها، مطالب مضحك زيادى وجود دارد، كه باعث تقويت ايمان اهل مذهب هم مىشود.
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و پانصد و بیست و یکم

معناى » أُولِى الأمْرِ ازديدگاه اهل تسنن
اهل تسنّن دربارهى آيه شريفه ى » أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الاْءَمْرِ مِنكُمْ * مىگويند »أُولِى الأمْرِ كه به حكم قرآن اطاعتش واجب است، هر ى را كه بر ديگر غالب گردد و هر ظالمی كه ظالم ديگر را از بين ببرد و بر مَسند حكومت بنشيند، شامل مىگردد، لذا اطاعتش بر همهى مسلمانها لازم و واجب است! **
مىگوييم: آيا امكان دارد چنين مطلبى را به خدا و قرآن نسبت داد كه معناى آيهى چنين باشد » از ستمگران و مستكبران، هر كس را كه بر ديگرى غلبه و بر مسند خلافت نشست و گفت: من امير مؤمنان هستم، اطاعت كنيد که اطاعتش تشريعاً واجب است و او امير شما است تا اين كه ظالم ديگرى بيايد و او را بكشد و به جاى او نشیند
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و پانصد و هجدهم
* از خدا و رسول و صاحبان امرتان اطاعت كنيد. سورهى نساء، آيهى 59
** الدر المنشور، ج 2، ص 176

سند حديث غدير
دليل اثبات حقّانيّت و ولايت حضرت امير تنها حديثِ » مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ. نيست، تا اين كه سنّىها بگويند: حديث غدير در صحيح بخارى ذكر نشده است پس ثابت نيست؛ اگر چه اين حديث در صحيح مُسلم نقل شده است و براى اثبات ولايت كافى است. *

منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و پانصد و دوازدهم

* تعجّب اين كه خود بخارى حديث غدير را در كتاب التاريخ الكبير، ج 1، ص 375؛ ج 4، ص 193؛ ج 6، ص 241 ذكر كرده است.

حديث ثقلين، دليل بر وجود امام غائب عَجّلَ اللهُ تَعالی فَرجهُ الشّریف
حديث ثقلين دلالت بر وجود امام زمان عَجّلَ اللهُ تَعالی فَرجهُ الشّریف دارد و از ادلّهى صريحهى اثبات امامت است؛ زيرا در بخشى از آن، از پيامبر اكرم آمده است: » سَأَلْتُ اللّهَ أَنْ لا يُفَرِّقَ بَيْنَهُما حَتّى يَرِدا عَلَىَّ الْحَوْضَ فَاسْتَجابَ لى * از خدا خواستهام كه بين آن دو ـ عترت و قرآن ـ جدايى نيندازد، تا اين كه در كنار حوض كوثر نزد من حاضر شوند، و خداوند اين دعاى مرا اجابت نمود. بنابر اين، هر وقت قرآن دست اين امّت باشد، اهل بيت : نيز هست.
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و پانصد و یازدهم
* مشابه: شواهد التنزيل، ج 1، ص 191؛ اصول كافى، ج 1، ص 209

وم نگهدارى كتابهاى خطّى و منحصر به فرد
ما بايد سعى كنيم كه كتب خود را جمع آورى و حفظ كنيم و نگذاريم از بين برود. حدّاقل از كتب خطّى و منحصر به فرد، استنساخ و عكس بردارى كنيم. يازده كتاب از يكى از آقايان معاصرِ شيخ انصارى از بين رفته است، چرا بايد ما به مهمّات خود اهمّيّت ندهيم؟! كتابهاى خطّى منحصر به فرد ما را ات، باران و رطوبت از بين برده و مىبرد.
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و پانصد و دهم

مرام كمونيستى خود منشأ نزاع است
كمونيست‏ها گفته‏ اند: اگر همه ‏ى مردم در مال و ثروت يكسان باشند، نظم در جامعه برقرار مى‏شود و افزوده ‏اند كه نزاع بشر بيشتر بر سر دو چيز است: مال و زن. بنابر اين، اگر همه در اين دو امر با هم مشترک باشند، نزاع بر طرف مى‏شود! گويا نديده‏ اند كه حيوان‏هاى نر متعدّد بر سر يك حيوان ماده چگونه تكالُب * مى‏ كنند، ويا اين كه چندين نفر براى يك زن مورد علاقه‏ ى خود چه قدر همديگر را كشته ‏اند. بنابر اين، مرام اشتراكى و كمونيستى خود منشأ نزاع است نه رافع آن.
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و پانصد و پنجم
* مانند سگ‏ها به طعمه هجوم آوردن.

چرا معطّليد؟!
در روايت آمده که هر كس از اين عالَم برود، مى‏ گويد: اى كاش زودتر آمده بودم! چه مؤمن باشد و چه كافر؛ مؤمن براى اين كه هر چه زودتر درجاتش را در بهشت ببيند و به نعمت‏هاى بهشتى برسد و كافر از جهت اين كه اگر كمتر عُمر مى‏داشت، كمتر عذاب مى ‏ديد.
لذا ارواح مؤمنين در خواب، دوستان زنده‏ ى خود را دعوت مى‏كنند كه چرا معطَّليد؟! قفس جاى ماندن و نفس كشيدن نيست!
همچنين در روايتى ديدم كه اگر لذّت تمام دنيا را جمع كنند، به يك لقمه ‏اى كه مؤمن در بهشت تناول مى‏كند نمى ‏رسد.
منبع: کتاب در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و چهارصد و هشتاد و هفتم

یا در مورد قداست سرزمین کربلا قبل از شهادت امام حسین(علیه السلام) روایتی وجود دارد؟

در محضر آیت الله بهجت رضوان الله علیه ؛ نکات ناب قرآنی، عرفانی، اخلاقی، تاریخی و... ۱۱

در محضر آیت الله بهجت رضوان الله علیه ؛ نکات ناب قرآنی، عرفانی، اخلاقی، تاریخی و... ۱۰

كه ,الله ,سوم ,آیت ,محضر ,بهجت ,آیت الله ,محضر آیت ,در محضر ,الله بهجت ,کتاب در ,عَجّلَ اللهُ تَعالی ,اللهُ تَعالی فَرجهُ ,النَّظَرَ إِلَى الْمُصْحَفِ ,أدِمِ النَّظَرَ إِلَى

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

یادداشت های یک غریبه مشخصات کولر گازی جنرال اصـــــلی ارژینال کارآفرینی/استاد:دکترفرزانه اشکانی